donderdag 29 september 2022

Donderdag 30 september. Van Arnhem terug naar Leeuwarden.

Vanmorgen  redelijk vroeg opgestaan en om 8.15 uur verlieten we vakantiepark Arnhem. De temperatuur was 0 gr!! Via de A50 reden we richting noorden. Het was hier en daar mistig maar over het algemeen viel dat erg mee. Richting noorden was het redelijk rustig. Om 10.15 uur arriveerden we op camping de Kleine Wielen bij Leeuwarden. Ik had al telefonisch gereserveerd zodat we zo de camping op konden rijden naar de afdeling Harlingen. Een mooie zonnige plek uitgezocht. Onze buren die vertelden hier sinds 1 mei te hebben gestaan en uit Alkmaar komen vertrokken een uurtje later. s'Middags hebben we een auto vol spul naar de Eewal gebracht en opgeruimd. Vanavond slapen we nog in de caravan  en morgen om 10 uur leveren we de caravan bij de stalling in Rinsumageest af. En dan is deze vakantie weer geschiedenis. We hebben een fijne vakantie gehad! Het aantal campings was 13 en de benzineprijs varieerde van € 1,36 tot € 2,07. Dat we weer veilig thuis zijn zonder 'ellende' is een reden om dankbaar te zijn. Nu al zin in volgend jaar!

Alles laten drogen

Terug op de camping nadat we een rit naar de Eewal hadden gemaakt

De laatste selfie in de Dethleffs

woensdag 28 september 2022

Woensdag 28 september. Naar het Nederlands Openlucht Museum.

Vanmorgen eerst ontbijt en koffie. Daarna alvast begonnen de caravan schoon te maken aan de buitenkant. Het was mooi zonnig weer. Om 12 uur hebben we eerst getankt voor € 1,92/l en zijn toen doorgereden naar het Nederlands Openlucht Museum hier niet zo ver vandaan. We hadden al digitaal kaarten besteld dus binnen komen ging vlot. De toegang was via de VIP kaart gratis echter het parkeren kostte € 7,-!! Niet te weinig dus. Maar goed het museum was erg de moeite waard. Het is even wennen om Zaanse huisjes in de bossen te zien maar  het geeft wel een prachtig overzicht van de cultuur in ons land. Om 16 uur verlieten we na een rit in de tram tevreden en moe het complex. Terug op de camping alvast begonnen met de voorbereidingen voor het vertrek morgen. Dan dus naar Leeuwarden voor de laatste overnachting op camping De kleine Wielen.

Trams uit Rotterdam

De wijkzuster in het Groene kruisgebouw

De dorpskerk van s'Heerenhoek in Zeeland

Interieur van het kerkje

Plaggenhut uit Onstwedde

Kastenwand van een boerderij uit Beerta

De v.m. zuivelfabriek uit Feanwalden

Personeel van Van Gend & Loos

De wasserij van de familie Gehrels uit Overveen

Zaans wijkje met brug uit Ouderkerk a/d Amstel

Panden uit de Westerstraat in Amsterdam met achtergelegen krotwoningen

dinsdag 27 september 2022

Dinsdag 27 september. Weer terug naar Nederland.

Vanmorgen om half negen vertrokken uit St. Vith. Het heeft vannacht veel geregend maar gelukkig was het vanmorgen droog. Drie km na de camping kom je op de autoroute A27/E42 die bij Luik overgaat in de A25 naar Maastricht. Vlak voor de grens bij Visé nog getankt bij Avia voor € 1,66/liter. Een paar kilometers verder in Nederland ben je 40 ct duurder uit. De reis ging voorspoedig. Om 9.45 reden we ons land binnen en om 12 uur arriveerden we op Vakantiepark Arnhem onderdeel van de Oostappen groep van de familie Gillis (massa=kassa). Hier betalen we voor 2 nachten € 27,-. Het is een prachtig park met goede voorzieningen. Een overdekt zwembad, verwarmd sanitair, 10 ampère stroom en erg ruime niet afgebakende plaatsen. Kortom het is hier fijn vertoeven. Voor hun website klik hier.

Vanmiddag met de auto naar het centrum van Arnhem gereden. Ondanks WO II valt er nog wel wat te genieten. De Eusebiuskerk was open. We hebben de toren niet beklommen. De kerk zelf is ook de moeite waard. Jaren geleden was ik hier ook. Het grote verschil is een lege kerk. De ontkerkelijking heeft er voor gezorgd dat er geen diensten meer gehouden worden. Het grote (uit Amsterdam) afkomstige orgel wordt vanwege waterschade niet gebruikt en het prachtige Koororgel staat nu in een onnozel hoekje te protesteren tegen de mensheid zonder esthetisch gevoel.

De Eusebiuskerk

Jugendstil

Gevel van het Petersgasthuis

maandag 26 september 2022

Maandag 26 september. De laatste rit in Frankrijk en Luxemburg.

Vanmorgen om 8 uur weggereden uit Langres. Ankie was al even naar de bakker gelopen om croissants te halen en ik had intussen de caravan aangehaakt. Het was prima weer en de rit ging zeer voorspoedig. Gistermiddag hadden we al getankt bij de Intermarché voor € 1,51. Total had geen benzine meer. Logisch want daar kost het € 1,35/l. Eigenlijk is het vreemd dat de benzine in Luxemburg € 1,64 kost. Duurder dan in Frankrijk. Heb ik nog nooit meegemaakt! Om 13.30 uur konden we terecht op camping Hohenbusch. Een camping met Nederlandse eigenaars. Op zich een mooie camping die nu een troosteloze aanblik had en dat kwam vooral door het weer. Hun website is hier te vinden. Wij betaalden de stevige ACSI prijs van € 22 plus nog tax etc. en kwamen uit op € 25,- p/n. Doen we niet weer. Alles is picobello maar het is niet onze camping. Ondanks de regen toch nog even naar St. Vith gereden dat 5 km noordelijker ligt. Het stadje heeft tijdens het Ardennenoffensief grote schade opgelopen die uiteraard weer is hersteld. De kerk is nieuw. Van de kerk uit 1909 was weinig meer over. De huidige kerk is een ruim en stijlvol gebouw. Het gebied waar de camping in ligt is in 1918 van Duitsland bij België gevoegd.

De oude St. Vituskerk

Links de kerk uit 1909 bij de oude toren

De huidige kerk

Interieur naar het Koor

Interieur naar het westen en orgel (1972, Schumacher Eupen).

Beelden in de Nartex

Monument voor de gevallenen

Plek D23 op Hohenbusch

zondag 25 september 2022

Zondag 25 september. Van Tournon naar Langres.

Vanmorgen om 8.15 vertrokken van de camping in Tournon. Tot Condrieu op de N86 gebleven en daarna de autoroute door Lyon genomen. We waren amper op die snelweg of het begon te spoelen. De hele weg tot voorbij Lyon (Macon Nord) heeft het geregend. Behalve natuurlijk in de tunnel! We zijn nog nooit zo gemakkelijk door Lyon gereden. Zoals gezegd knapte het weer t.h.v. Macon-Nord op en werd het droog. Sterker nog: op een gegeven moment begon de zon zelfs te schijnen. We hadden verder een voorspoedige reis en arriveerden om 13.45 op camping Navarre die in de loop van de middag al vrij snel vol liep. De beheerder vertelde dit nog nooit te hebben meegemaakt. Zo druk in het naseizoen. En niet alleen in Langres maar bij alle campings in de omgeving is het druk! Achter onze standplaats is de prachtige tuin van de Franse buurman. Vol met fruit en pompoenen. Tegenover ons staat een Nederlands stel waarvan de vrouw in een rolstoel zit en die samen met haar man 4 (zegge: vier !!) Golden Retrievers in een busje plus caravan mee heeft. Het is maar wat je leuk vindt! Wij i.i.g. niet.

Vertrek van de camping in Tournon

Bij Belleville aan de A6

In de buurt van Beaune aan de A31

Onze plek in Langres voor de fruittuin

Even een foto door het hek genomen

Ons plekje

Buurman met zijn honden

zaterdag 24 september 2022

Zaterdag 24 september. Vertrek van Frontignan richting noorden.

Het was vannacht beestenweer en dat was vanmorgen goed te merken.Veel plaasen op de camping en een ondergelopen winkel zodat we geen brood konden kopen. Dus toen maar links af naar de Bergerie en daar brood gekocht. Voor de rest ging de reis voorspoedig al regende het wel zo nu en dan. Voorbij Nîmes afslag 24 genomen richting Remoulins en zo richting noorden gereden langs de N86. Om 13.15 uur arriveerden we op de camping van Tournon sur Rhône. We hebben een leuke plek met zicht op de ingang. Er kwamen veel passanten binnen en om 16 uur was de camping al complet. Wij hebben nog even een terrasje gepikt en zijn nog even naar de kerk gelopen waar een stel meiden met hobo en fagot aan het oefenen waren (samen met de organiste) voor de dienst van morgen. Terug op de camping begon het rond de klok van 18 uur te regen.

Onderweg op een P bij Rochemaure

Camping Tournon met zicht op onze caravan (links)

Selfie op het terras

De kerk van Tournon

Ingang van de kerk

Orgel van de kerk

Het centrale raam in het Koor

Tournon van zuid naar noord

vrijdag 23 september 2022

Vrijdag 23 september. Alles weer reisklaar maken.

Vandaag de laatste dag hier op Les Tamaris. Overal wordt schoongemaakt en veel campeurs vertrekken. Onze buren uit Brussel en Metz maar ook die uit Kijkduin (den Haag). We zullen ze volgens jaar niet ontmoeten omdat we dan in het voorseizoen willen komen. Eén van de dingen die gebeuren moest was de luifel van zoutaanslag bevrijden. We staan immers vlak achter het duintje! Dat is prima gelukt. Voor vanavond en vannacht verwacht men regen en onweer dus we hebben de Dethleffs alvast omgedraaid zodat we morgen zo weg kunnen. Ankie is vanmiddag nog even naar het strand geweest maar dat was vanwege de wind een frisse bedoening. Morgen willen we richting Lyon. We zullen het zien.

Het middelste washok zal volgend jaar totaal vernieuwd zijn heeft men beloofd

Opruimen

Luifel schoonmaken

Ons lege straatje aan het eind van de morgen. Overigens kregen we in de loop van de middag een Duitse familie uit Beieren en een Zwitsers stel naast ons.

In de vertrekstand

It kin heve

Donderdag 30 september. Van Arnhem terug naar Leeuwarden.